Vračanje v pisarne – vrnitev v normalo ali nove nevšečnosti?
Če smo se pretekli dve leti ogromno pogovarjali o delu na daljavo, te dni vse več slišimo o vračanju zaposlenih v pisarne. Toda ta prehod morda vedno poteka tako gladko, še posebej v primerih, če nekateri zaposleni ne želijo zapustiti svojih domačih pisarn – pa čeprav delovno mesto v pisarni velja za varno z vidika pandemije. Kaj lahko delodajalec v tem primeru stori? Potreben je previden, premišljen in proaktiven pristop.
Kot vodja ali delodajalec, je pomembno, da si najprej zastavite nekaj vprašanj in sami znati nanje tudi odgovoriti.
- Kakšne so naše zakonske obveznosti in kakšne so zakonske obveznosti naših zaposlenih?
- Kaj potrebuje naše podjetje in kaj je smiselno za našo pisarno ali za našo organizacijo?
Šele nato lahko začnete razmišljati o tem, kako to dejansko izvesti ter kako na miren in smiseln način spuščati zaposlene nazaj v pisarne.
Ali je mogoče zaposlenega odpustiti?
Eno največjih vprašanj, ki se postavlja, je, ali je mogoče zaposlene, ki se nočejo vrniti na delo v pisarno odpustiti. Odgovor je pritrdilni, vendar odvisen od pogodbenega dogovora med delodajalcem in zaposlenim. V kolikor ni bil sprejet drugačen dogovor, ki navaja na primer delno delo na daljavo ali kakšno drugačno rešitev lahko delodajalec dolgotrajno in neodobreno delo od doma smatra kot nepooblaščeno odsotnost, kar je lahko razlog za odpoved. Če niste prepričani o vsebini in drugih zakonskih omejitvah, vezanih na vaš specifični model zaposlovanja in pogodb, pa je najbolje da se obrnete na odvetnika, ki vam bo znal svetovati na vašem specifičnem primeru.
Kako se izogniti odpovedi?
Čeprav je odpoved včasih neizogibna, pa si vodje vendarle, zgolj zaradi nestrinjanja v lokaciji opravljanja dela, večinoma ne želijo izgubiti dobrih zaposlenih. Zato se je tega najbolje lotiti strukturirano in s svojimi zaposlenimi veliko komunicirati.
Če res želite, da se nekdo vrne na delo v pisarno, mu morate sporočiti, da ga tam pričakujete do določenega datuma. Navodila “iz danes na jutri”, po navadi niso dobro sprejeta. Kot vodja morate namreč imeti v mislih, da je bilo delo na daljavo proces, na katerega so se morali zaposleni privaditi, prav tako mora biti proces vrnitev v pisarno. Zaposleni so si v času dela na daljavo namreč ustvarili nove življenjske vzorce, ki jih morajo zdaj ponovno premisliti in jih prilagoditi delu v pisarni. Dajte jim čas.
Jasno jim dajte tudi vedeti, kakšne bodo posledice v primeru, da se na delo v pisarni ne bodo vrnili. Vzemite si malo več časa in jim tudi pojasnite, zakaj je njihova vrnitev v pisarno potrebna. V kolikor vidite potencial v fleksibilnem delu (npr. 3 dni v tednu delo iz pisarne, 2 dni v tednu pa delo na daljavo), jim predstavite tudi to možnost, ter vse posledice, ki se lahko pojavijo v tem primeru (npr. drugačno plačilo ali spremembe drugih ugodnosti). Naj to ne bodo navodila, pač pa pogajanja.
Svojim zaposlenim ponudite možnost, da vam predstavijo svoj idealni scenarij. Potem skupaj poglejte, kaj je možno realizirati in kaj ne, ter skupaj najdite rešitve. Bodite pripravljeni in vedite, na katerih točkah lahko vi, kot delodajalec popustite in kje nikakor ni možnosti za pogajanja. Tako boste dali svojemu zaposlenemu vedeti, da ste mu pripravljeni priti nasproti. Ob novem dogovoru, pa nujno pripravite novo pogodbo ali dodatek k obstoječi.
Čeprav od svojih zaposlenih lahko zahtevate, da delo opravljajo na način, ki je za podjetje najbolj primeren, nikakor ne smete pozabiti, kako bodo vaše zahteve vplivale na moralo. Na koncu dneva namreč še vedno velja, da je dober zaposleni, srečen zaposleni. Samo tak, ki je na svojem delovnem mestu zadovoljen bo namreč delo opravil resnično uspešno, hkrati pa podjetja ne bo želel zapustiti. Zato je pomembno tudi to, da kot vodja damo jasno vedeti, da delo od doma ni pravica zaposlenega, pač pa prednost, ki jo delodajalec ponuja.
Čeprav različne delovne ureditve za različne zaposlene niso zakonsko sporne, se vam lahko zgodi, da bo vaša odobritev dela od doma nekaterim zaposlenim, morda vzbudila nezadovoljstvo ali zavist pri drugih zaposlenih. Prav zato, lahko delo na daljavo uporabite kot še en pogajalski adut in ga ponudite kot bonus.