Super moči, ki jih potrebuje vsak vodja
Se spomnite dneva, ko ste postali vodja? Verjetno so vam rekli nekaj podobnega kot tole: “Čestitamo, postali ste vodja, začnete naslednji teden! Sporočite nam, kaj potrebujete, vaš asistent bo imel pripravljene ključe vaše nove pisarne in dostopno kartico.” Pa vas je to čez noč spremenilo v spoštovanega in učinkovitega vodjo? Verjetno ne.
Žalostna resnica je, da mnogi novi vodje ne prejmejo usposabljanja, mentorstva in podpore, ki jo potrebujejo, da bi lahko izstopali v svoji vlogi vodje. Merjenje uspeha, posodabljanje urnika dela ekipe in oddajanje poročil je administrativno sicer izjemno pomembno, vendar vam ne bo dalo tistega, kar bi iz vas naredilo dobro vodjo. Pravi uspeh izhaja iz obvladovanja petih vodstvenih “super moči”, ki se vse nanašajo na isto stvar – usmerjanje medčloveških odnosov. Ni pomembno, za katero podjetje delate, kako dolgo ste vodja ali kakšen je vaš točen naziv – te vodstvene veščine so ključne za gradnjo zdravih odnosov in povečanje produktivnosti.
Pa začnimo!
- Poznajte pot
Kdo ste? Preden lahko karkoli dobro opravite – komunicirate, rešujete težave ali ste mentor – morate vedeti, kdo ste vsi sami. Samozavedanje je prvi del tega, da postanete učinkovit in spoštovan vodja. Z zavedanjem, kdo ste in kakšen je vaš privzeti pristop k situacijam, lahko premagate svoje omejitve in se osredotočite na učinkovite strategije.
To so težka vprašanja, na katera ni preprostih in hitrih odgovorov, vam bodo pa zagotovo pomagala najti pravo pot.
Komunikacijske veščine imajo ključno vlogo pri vseh “super močeh” o katerih pišem v tem blogu, zato si zapomnite in redno uporabljajte naslednje prakse komuniciranja:
- Bodite kratki, a konkretni.
- Komunicirajte na pozitiven način.
- Izražajte se mirno.
- Aktivno poslušajte.
- Priznajte, kar druga oseba pove, brez nestrinjanja.
- Učinkovito upravljajte prehode
Kot je dejal poslovnež Robert C. Gallagher “Sprememba je neizogibna.” To velja povsod in poslovno okolje ni izjema. Od vodij se pričakuje, da učinkovito upravljajo spremembe in prehode, še posebej, ko med člani ekipe obstaja odpor do sprememb. Tudi dobre spremembe povzročajo stres in vaša ekipa se bo spominjala, kako ste jih podprli skozi spremembe, bodisi boljše bodisi slabše.
Kot vodja je prvi prehod, ki ga morate obvladovati, vaš lasten prehod v novo vlogo in novo ekipo. Vloga vodje s seboj prinese številne neznanke, še posebej, če ste vlogo prevzeli v novi, dosedaj nepoznani organizaciji. Kaj se je zgodilo z vodjo, katerega položaj zasedate? Kakšni so bili odnosi prejšnje vodje z ekipo? Pomembno je vedeti, da vi in vaša nova ekipa skupaj opravljate prehod in da niste vsi na istem začetku. Nekateri bodo navdušeni, da ste tam, drugi pa bodo nezadovoljni zaradi odhoda prejšnjega vodje. Prav tako je lahko težko preiti iz člana ekipe v vodjo ekipe. Uporaba zgoraj navedenih nasvetov vam tako lahko pomaga obvladovati te vrste prehodov.
- Prevzemite nadzor
Zaposleni hrepenijo po vodenju, zato takoj prevzemite nadzor nad svojo vlogo in odgovornostmi ki jih imate kot vodja. Zaposleni se zgledujejo po vas, vključno z vašimi čustvi in odnosom, kar določa ton za kulturo ekipe. Kako želite vplivati na svojo ekipo? S pozitivnostjo, navdušenjem in integriteto? Ali kako drugače?
Če vi ne boste prevzeli nadzora, kdo ga pa bo?
- Upravljanje konfliktov
Vodje, ki so samozavedni, vedo, kako se sami spopadajo s konflikti in so pripravljeni raziskati rezultate, ki jih skozi reševanje konfliktov dosežejo. Upravljanje s konflikti je pogosto težavno, saj ga večina ljudi ne mara oziroma se reševanju konfliktov raje v celoti izogne. Vendar pa je to tista vodstvena super moč, ki naredi razliko med dobrim dnem in razvijajočim tumorjem – globoko zakoreninjenem in nikdar rešenim konfliktom. Kako se spopadate s konflikti in kakšni so vaši tipični rezultati? Ali vaš pristop na splošno pomaga ali ovira konfliktno situacijo? Ta vprašanja so za vodje ključna.
Obstaja pet stilov upravljanja konfliktov. Čeprav je skušnjava, da jih označimo kot pregovorno dobre ali slabe, so vsi pravi – ali napačni – odvisno od situacije.
- Ustrežljivost – potrebe druhih postavite pred svoje.
- Izogibanje – izmikate se konfliktu in upate, da bo minil sam od sebe.
- Sklepanje kompromisov – poskušate najti rešitev, ki delno ugaja vsem vpletenim.
- Sodelovanje – poskušate najti rešitev, ki ustreza potrebam vseh.
- Tekmovanje – stojite trdno za svojim prav in ne upoštevate perspektive nikogar drugega.
Čeprav se nekateri od teh stilov slišijo strogi in neproduktivni, dober in učinkovit vodja ve, kdaj uporabiti vsakega od njih. Na primer, tekmovanje kot stil upravljanja konfliktov je primerno pri odločanju o varnostnih ali skladnostnih protokolih na delovnem mestu. Ni prostora za kompromis, ko gre za spoštovanje zakona in izogibanje tožbam zaradi nadlegovanja ali delovnih poškodb.
Zaposlenim je najmanj ljub stil izogibanja, saj napade že ponotranjeno idejo pravičnosti. Ko nekdo opazi, da vidite in slišite pa vendar ne govorite o nečem, kar je očitno vsem drugim, lahko to začne najedati duh ekipe. Seveda pa morate včasih stvari reševati tudi na način, ki se zdi nepravičen, kot je na primer zagotavljanje prilagoditev za zgolj enega člana ekipe. To je še en razlog, da razvijate močne komunikacijske veščine, saj vam bodo le-te pomagale navigirati skozi zapletene situacije v katerih se vodja pogosto znajde.
- Upravljanje z ljudmi in osebnostmi
Prve štiri vodstvene super moči se nanašajo na upravljanje samim seboj in potencialno zahtevnimi situacijami. Sedaj je čas, da govorimo o zadnji vodstveni super moči, ki združuje vse skupaj: učinkovito upravljanje ljudi. Če te super moči nimate, potem tudi vaše druge super moči ne bodo tako učinkovite, kot bi lahko bile.
Za učinkovito upravljanje ljudi morate:
- Poznajte svoje ljudi – Pojdite onkraj imen in spoznajte moči, izzive in poklicne ambicije članov svoje ekipe. Ko poznate svojo ekipo, lahko dodate vrednost ekipe s povezovanjem in s tem pomagate ljudem v svoji ekipi doseči njihove cilje.
- Bodite mentor, ki podpira – Ustvarite priložnosti, da vas ekipa dojema kot sogovornika, ki lahko olajša karierno rast in prehode. Mentorstvo vam omogoča uporabo vaših spretnosti poslušanja in opazovanja, da pomagate svojim zaposlenim optimizirati njihovo uspešnost in doseči njihove cilje.
- Zagotavljajte usposabljanje in razvoj – Razvijte kulturo ekipe, ki ceni možnosti za usposabljanje in razvoj, tako da ohranjate pozitiven odnos do neprestanega učenja. Dodatnih usposabljanj nikdar ne obravnavajte kot kazen, saj se bo vaša ekipa hitro navadi zmanjševati vrednost in pomen katerega koli usposabljanja, ki ga zagotovite. Sodelujte s kadrovsko ekipo, da vaši ekipi prinesete relevantne priložnosti za usposabljanje.
- Bodite prijazni – V svetu povečane negotovosti je še posebej pomembno, da ste prijazni. Ko smo pod stresom ali v naglici, je enostavno pozabiti na majhne vljudnosti, ki dajejo človeški interakciji največji pomen in težo. Prijaznost pomeni tudi to, da posameznike v svoji ekipi spremljate. Ali ima kdo težave? Ali vsi dobijo, kar potrebujejo? Najbolj vešči vodje pa so sposobni združiti tudi prijaznost z odločnostjo.
- Poskrbite zase – Biti vodja je nagrajujoče, vendar nikakor enostavno. Skrb zase obnavlja našo lastno energijo, zato drugim lahko pomagamo le, če najprej poskrbimo zase. V svoj koledar vnesite svoje hobije in uživajte v njih. Redno se odmaknite od dela. Pojdite na dolg sprehod. Oblikujte svoj načrt strokovnega razvoja in delajte proti njemu. Skrb za vaše duševne, telesne in duhovne potrebe izboljšuje vaše življenje in vam pomaga postati bolj učinkovit vodja.
Prave vodje prepoznamo skozi njihovo vedenje in le spoštovan in učinkovit vodja je lahko res dober vodja. Z učenjem in obvladovanjem petih vodstvenih super moči boste na dobri poti postati najboljši vodja, kot lahko ste!