Generacija Z
Še nedolgo nazaj se je vse vrtelo okoli milenijcev. Ampak čas gre naprej in s tem začne na trg dela vstopati nova generacija talentov in iskalcev zaposlitve – generacija Z.
Ta zajema osebe rojene med leti 1997 in 2012. Nekateri jo imenujejo tudi mobilna generacija ali generacija Facebooka, predstavnike pa digitalni domorodci. Pripadniki te generacije so odraščali s tehnologijo in svetovnim spletom, pametnimi telefoni, z YouTube-om in drugimi medijskimi tehnologijami. Navajeni so hitro osvajati in uporabljati nove digitalne naprave in programsko opremo. Hitro so osvojili uporabo novih digitalnih naprav in programov, zato ni presenetljivo, da so mnogi v tej generaciji označeni za “samo-digitalno” skupino. Vendar pa so mnoge raziskave razkrile, da so ti mladi posamezniki veliko bolj raznoliki, kot jih lahko opiše ta en sam pojem. Kljub svoji tehnični spretnosti in navdušenju nad digitalnim svetom, dajejo izreden pomen tudi učenju od drugih ljudi v živo. Kljub prevladujoči tehnologiji jim nič ne more nadomestiti občutka pripadnosti, ki ga prinašata osebno socializiranje in neposredni stiki.
Gartner ugotavlja, da si generacija Z v resnici želi osebne delovne izkušnje oz. dela v živo. Če sklepamo, da gre v večini za generacijo, ki je končala šolanje in na trg dela vstopila med pandemijo, potem v marsi katerem primeru velja, da ta generacija koncepta hibridnega dela v celoti ne razume. Kako pa naj bi ga? V veliko primerih niso uspeli izkusiti dela v pisarni, 5 dni v tednu, vsak teden v letu, z izjemo dopusta. Prav zato, ta izkušnja ostaja med njimi nekaj zaželenega. Delo na daljavo, zanje pomeni nadaljevanje predhodno osebno vzpostavljenih vezi, vendar ob ohranjanju prilagodljivega urnika dela.
Pandemija je prinesla tudi druge posledice, kot je izguba priložnosti za razvoj ključnih socialnih veščin kot so pogajanje, mreženje, samozavestno govorjenje pred občinstvom ter razvijanje socialne vzdržljivosti, ki so ključnega pomena za delo v živo. A kljub temu, Generacija Z izstopa po svoji veščosti uporabe tehnologije. Hitro se prilagajajo spremembam, so inovativni, osvajajo nove pristope in rutine ter so agilni za inovacije. To jim daje pomembno prednost in so zaradi tega resnično občudovanja vredni. Na sodobnem delovnem trgu, kjer tehnologija igra vse večjo vlogo, so izjemno konkurenčni in uspešni, zato jih nikakor ne gre podcenjevati.
Poleg tega, je Generacija Z tudi najbolj raznolika do danes. Že v zgodnji dobi so spoznali pomen spoštovanja in vključevanja, zato pričakujejo, da bodo njihovi delodajalci glede tega delili enake vrednote. Podjetja, ki spodbujajo ravnovesje med delom in zasebnim življenjem, zagotavljajo enake možnosti za vse zaposlene in v katerih se mladi počutijo cenjene in spoštovane, bodo pritegnila in zadržala te nove talente.
Kako bo Generacija Z spremenila potek dela po pandemiji? Kakšne so ključne razvojne možnosti in priložnosti za delodajalce? In kako se lahko podjetja prilagodijo novim pričakovanjem te generacije? To so vprašanja, ki bodo oblikovala prihodnost dela.